Praktijklijn

De Praktijklijn is 24 uur per dag bereikbaar, ook op zon- en feestdagen, via 088 – 112 2 112.

Op COA opvanglocaties zijn GZA praktijken gevestigd die op vaste tijden geopend zijn. Gedurende openingstijden kunt u voor alle vragen bij deze praktijk terecht. Wanneer deze praktijk niet geopend is, kunt u met medische vragen naar de Praktijklijn bellen.

Hoe werkt de Praktijklijn?

Met vragen over de medische situatie van asielzoekers kunt u als professional terecht bij de Praktijklijn. Op de praktijklijn werken gediplomeerde doktersassistenten onder de verantwoordelijkheid van een huisarts. De medewerkers hebben inzicht in het medisch dossier waardoor vragen direct beantwoord kunnen worden.
Als er gebeld wordt met een medische vraag wordt er door de Praktijklijn medewerker een triage uitgevoerd. Door middel van triage wordt bepaald of iemand direct geholpen moet worden of dat een telefonisch advies, eventueel gekoppeld aan een afspraak voldoende is. De huisarts van de Praktijklijn kan ook medicatie voorschrijven.

Tolken

Indien de asielzoeker de Nederlandse of Engelse taal onvoldoende machtig is om informatie nauwkeurig over te brengen, kan er een tolk ingeschakeld worden. De tolken zijn onpartijdig en hebben geheimhoudingsplicht.

Afspraken maken voor de asielzoeker

Een asielzoeker of professional kan contact opnemen met de praktijklijn om een afspraak in te plannen met een externe zorgverlener.

Wanneer u intercollegiaal overleg wenst kunt u als collega hulpverlener 24/7 terecht bij de Praktijklijn. Bel de praktijklijn via 088 – 112 2 113. De huisartsen van de praktijklijn kunnen de medische dossiers van patiënten van GZA te allen tijde inzien.

Met vragen voor of over een medische situatie van een bewoner, kunt u als COA medewerker bellen naar de Praktijklijn, via 088 – 112 2 115.